فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ و غیر ضد زنگ + تفاوت و انواع و کاربرد ها

فولاد ضد زنگ و فولاد غیر ضد زنگ چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت مهم و بنیادی، فولاد ضد زنگ و غیر ضد زنگ در ترکیب و خواص آنها، به ویژه مقاومت آنها در برابر خوردگی است. اما برای درک بهتر این تفاوت ها و شناخت کامل این آلیاژ ابتدا باید به تعریف ترکیب و عناصر تشکیل دهنده هر کدام از آن ها پرداخت. پس در ادامه این مطلب با ما همراه گردید.

فولاد ضدزنگ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

درصد جرمی عنصر کروم در استنلس استیل ضد زنگ 10.5 است. و سایر عناصر کروم، نیکل، مولیبیدن و تیتانیم نیز در افزایش خواص و ویژگی های دیگر این آلیاژ نقش پر رنگی دارند. از ویژگی های مهم این نوع آلیاز خاصیت مقاومت بالا در محیط های آبی،مرطوب و خاصیت ضد زنگ زدگی آن را می توان نام برد.

 

فولاد کربنی یا غیر ضدزنگ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فولاد کربنی یا غیرضدزنگ از دو عنصر اصلی آهن و کربن تشکیل شده و فاقد مقادیر لازم کروم بعنوان محافظت در مقابل عامل خوردگی است.که از ویژگی های بارز فولاد غیر ضدزنگ به آسیب پذیری و مقاومت بسیار پایین آن در مقابل رطوبت و خوردگی و در نتیجه این نوع فولاد در محیط های آبی و مرطوب زنگ زده و خراب می گردد اشاره کرد.

کاربردهای انواع فولاد ضدزنگ و غیرضدزنگ

فولاد کربنی دارای کاربردهای مختلفی ازجمله تولید و ساخت انواع ماشین آلات، قطعات خودرو و خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرد. و فولاد ضدزنگ در طیف وسیعی از کاربردها از جمله صنایع داروسازی، موادغذایی، پتروشیمی، معماری و ساخت و ساز انواع سازه ها، صنایع مربوط به کشتیرانی و دریایی و هوافضا مورد استفاده است.

 

تفاوت های ظاهری فولاد کربنی و فولاد ضدزنگ

از نظر ظاهری فولاد ضدزنگ یا همان استنلس استیل ها به رنگ نقره ای و خاکستری هستند. که قابلیت جلا دادن و براق شونده و بازتابی دارند. این نوع از فولاد ضد خش و ضد حریق بوده و بعلت زیبایی خاص خود در معماری و دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی بسیار کاربردی هستند.

اما فولاد کربنی یا غیرضدزنگ با توجه به عملیات پرداخت سطح آن معمولا خاکستری تیره و یا سیاه هستند. در نتیجه برای محافظت و زیبایی بخشیدن به آنها باید رنگ شده یا روکش گردند.

 

انواع فولاد کربنی و فولاد ضدزنگ

فولاد کربنی بر اساس میزان عنصر کربن در ترکیبات خود به سه دسته فولاد کم کربن، کربن متوسط و پرکربن تقسیم می گردد. و فولاد ضدزنگ به سه دسته آستنیتی، فریتی، مارتزینتی تقسیم می گردد.

برای آشنایی بیشتر و مفصل تر با فولاد ضد زنگ به مقاله استنلس استیل مراجعه فرمائید.