انواع استنلس استیل ها

انواع استنلس استیل

استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ از خانواده ورق استیل ها است. از ترکیب آهن و کربن همراه با مقدار کمی کروم تشکیل شده است. برای بالاتر بردن مقاومت در برابر خوردگی استیل می توان مقداری مولبیدن، تیتانیم، نیوبیوم اضافه کرد. این محصول علاوه بر مزایای زیست محیطی و ضد زنگ بودن، دوام بالایی نیز دارد. برای آشنای با انواع استنلس استیل در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

استنلس استیل در شرایط آب و هوایی مرطوبت (زنگ زدگی)

در تماس استنلس استیل با اکسیژن یک لایه اکسید کروم روی سطح مواد تشکیل می شود. این لایه به صورت منفعل از آن محافظت می کند و در هنگام خراش، لایه کروم خود به خود ترمیم می گردد.

ویژگی وکاربرد استنلس استیل 04

 

ویژگی ها و کاربرد استنلس استیل

مهم ترین ویژگی های فولاد ضد زنگ

  • از بارز ترین ویژگی قابل باز یافت بودن آن به طور کامل است. در ساخت و ساز میزان بازیابی آن نزدیک به 100 است؛ از نظر محیطی نیز خنثی و بی اثر است.
  • این آلیاژ دارای تنوع زیادی بوده و می توان سطح آن را رنگ آمیزی کرد. در معماری و ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد.
  • این فلز دارای خواص قوی محیطی و انعطاف پذیری، سختی و کشش بالا است. همچنین در مقابل ساییده شدن مقاوم است. همچنین رفتار های مکانیکی خود را در هر دمای حتی دماهای بسیار پایین حفظ می کند.
  • این محصول با داشتن دمای بحرانی 800 درجه سانتیگراد نشان می دهد که بهترین مقاومت گرمایی را در میان فلزات دارد. این مقاومت برخلاف سایر فلزات همراه با انتشار گاز های سمی نیست.
  • تمیز کردن این مواد بسیار آسان است و با شوینده های معمولی نیز پاک می شوند. این فلز پر ارزش می تواند به عنوان ماده اصلی سازنده ظروف آشپزی هم به کار رود.

انواع استنلس استیل ها

stainlesssteel را بر اساس اجزای آلیاژ ها به چهار دسته زیر می توان تقسیم کرد :

  1. آستنیتی
  2. فریتی
  3. مارتنزیت
  4. داپلکس

 

مهمترین ویژگی های فولاد های آستنیتی :

  • بزرگ ترین و محبوب ترین خانواده فولاد های ضد زنگ، آستنیتی است. 60 درصد تولید ورقه های فلزی را در جهان، به خود اختصاص داده است.
  • از ویژگی های این فلز می توان به امکان جوش کاری راحت و مقاومت بالا در برابر خوردگی اشاره کرد.
  • پر مصرف ترین فلز دسته آستنیتی ها آلیاژ های گرید 304 و 306 هستند. که به ترتیب اغلب برای تولید مواد استرلیزه کننده و لوازم جراحی کاربرد دارد. در این میان استفاده از گرید 304 متداول تر و رایج تر است.

ویژگی های بارز فولادهای های فریتی :

  • فلز های موجود در گروه فریتی ها به علت زیاد بودن وجود کربن سخت تر هستند. اما شکنندگی زیاد تری دارند. چکش خواری آن ها هم به مراتب زیاد می شود.
  • به علت کمبود عنصر تیتانیوم در آن ها، قیمت بسیار پایین تری دارند. و بسیار با صرفه می باشند.
  • محبوب ترین عضو فریتی ها گرید430 می باشد. این دسته از استیل ها کاربرد های متعددی در صنایع و به ویژه صنایع خودرو سازی دارند. برای مثال از آن ها در مخازن آب گرم و اگزوز خودرو استفاده می گردد.

مشخصات خاص استنلس استیل های ماتنزیت :

  • مار تنزیت ها بالاترین درصد کربن را در بین آلیاژ های هم خانواده خود دارند. اساسا در ساخت اغلب ابزار آلات برای مثال ابزار برش، قاشق و چنگال استفاده می شوند.

کاربرد و شناخت استنلس استیل های داپلکس:

  • داپلکس ها در زیر ساخت شبکه ای خود ترکیبی از آستنیت و فریتی ها را دارند. و به همین دلیل ویژگی های آن دو مثل سختی آلیاژ و مقاومت الکتریکی بالا را دارا هستند. همچنین این گروه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند. آلیاژ های این گروه در صنایع ای مثل خمیر کاغذ، آب شیرین کن، تولید گاز و غیره کاربرد محسوسی دارند.

 

تا به اینجا با انواع استنلس استیل آشنا شدید، امیدواریم که این مطلب برای تان مفید بوده و استفاده لازم را از آن نمایید.
مطالب مرتبط:
قیمت لوله استنلس 304
خرید پروفیل استیل 304
قیمت خرید ورق های استنلس 304