duplexstainlesssteel

فولاد داپلکس چیست؟ خرید و قیمت ورق داپلکس

فولاد داپلکس چیست؟خرید و قیمت ورق داپلکس

فولاد داپلکس یا (Duplex stainless steel) از زیر مجموعه فولاد ضد زنگ است. از مهمترین امتیاز و ویژگی این آلیاژ به استحکام و مقاومت بالای آن در مقابل خوردگی و زنگ زدگی می توان اشاره کرد. وجود عناصر شیمیایی کروم، نیکل و مولیبدن و همچنین آهن و درصد متفاوت ترکیبات این عناصر سبب ایجاد این خواص مطلوب گردیده است.

فولاد داپلکس دارای ساختار کریستالی در دو فاز آستنیتی و فریتی است. همین ویژگی موجب خاصیت بسیار مناسب هر دو فاز در این فلز پر طرفدار گردیده است. به عبارتی فولاد داپلکس در مقایسه با آستنیتی و فریتی ها به ترتیب استحکام و سختی بیشتری را دارد. همچنین قابل ذکر است این فلز دارای خاصیت مغناطیسی نیز است و از همین رو کاربرد و خواص شگفت انگیز ی دارد.

خواص و ویژگی های مهم فولاد داپلکس

از ویژگی های مهم آلیاژ داپلکس به خاصیت: چقرمگی و سفتی بسیار بالا و مقاومت زیاد در مقابل حرارت و ساییدگی و همچنین جوش پذیری مناسب و استحکام و مقاومت در برابر رطوبت و زنگ زدگی و خوردگی را می توان نام برد.

مقاومت در برابر حرارت فولاد داپلکس : این فولاد تا دمای 300 درجه منعطف بوده و حرارت را تحمل می کند و در دمای حرارت بالاتر انعطاف پذیری خود را از دست داده دچار شکستگی و ترک خوردگی می گردد. همچنین در دمای پایین تا منفی 50 درجه قابل استفاده است.

استحکام و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی : از مشخص ترین وپر استفاده ترین ویژگی های این آلیاژ مقاومت در برابر زنگ زدگی است. این فولاد در محیط کلریدی و سولفیدی در مقابل خوردگی ها مخصوصا از نوع خوردگی مرز دانه ای مقاوم است.

ماشین کاری و جوشکاری فولاد داپلکس : فولاد داپلکس دارای استحکام و مقاومت بالایی است در نتیجه فرایند ماشین کاری آن به سختی انجام می گیرد. البته قابل ذکر است که تیز بودن لبه های برش ماشین کاری این آلیاژ را آسان تر می نماید و استفاده از روان کننده و خنک کننده ها نیز در انجام ماشین کاری توصیه می گردد. در مورد فرایند جوشکاری می توان گفت میزان انبساط حرارتی در این فلز پایین است و پس از فرایند جوشکاری تنش های پسماند بالا نبوده و دچار مشکل نخواهید شد.

 

کاربردهای فولاد داپلکس

کاربر د های فولاد duplex

استفاده در محیط های کلریدی و آب شور و فضا های دریایی مخصوصا در کشتی سازی

در صنایع در خطوط انتقال و ذخیره منابع گاز و نفت

در کارخانه های صنایع مواد غذایی برای ساخت مخازن و لوله های انتقال مواد و اتصالات

تولید و ساخت سازه های انتقال مثل پل ها در مسیر های دریایی و در معرض آب نمک

ساخت و تولید وسایل و ادوات کنترل و اندازه گیری آلودگی های جو و هوا

کاربرد به عنوان تبدیل کننده های حرارتی

 

انواع استیل duplex stainless steel grades

انواع فولاد داپلکس به اختصار به شرح زیر است:

lean duplex داپلکس

standard duplex داپلکس استاندارد یا فولاد ضد زنگ 2205

super-duplex سوپر داپلکس

hyper-duplex هایپر داپلکس

 

خرید و قیمت ورق های داپلکس

قیمت فولاد duplex هم مانند سایر مقاطع فولادی که از خارج وارد کشور میگردد تحت تاثیر نوسانات بازار ارز و قیمت جهانی فولاد است. از آنجایی که این فولاد به علت دارا بودن خاصیت آستینیتی و فریتی با هم دارای ویژگی های منحصر به فرد و کاربرد فراوانی است، تهیه این آلیاژ اهمیت فراوانی دارد.

برای تهیه آسان و دریافت اطلاعات لازم و کاربردی در این زمینه با شرکت بازرگانی توان استیل تماس حاصل فرمایید. ما می توانیم انواع مقاطع فولادی و ورق های داپلکس را با ضمانت 100% کیفیت محصولات از بهترین ها در بازار به صورت قراردادی برای شما تهیه نماییم. شرکت بازرگانی توان استیل با هدف تهیه آسان بهترین برندها با قیمت مناسب تاسیس شده است. ما کلیه مقاطع از قبیل لوله، پروفیل، ورق استنلس استیل را با قیمتی زیر فی بازار و متعادل تر از سایر مراکز و شرکت ها در اختیار شما قرار می هیم. اعتماد شما مشتریان محترم اعتبار ماست.

 

چکیده ای از نکات کاربردی و ضروری درباره فولاد داپلکس

  • مهمترین ویژگی این فولاد خاصیت مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی ها از جمله شیاری، حفره ای است.
  • این فولاد در صنایع انتقال نیرو و منابع و صنایع غذایی و پتروشیمی و کشتی رانی و دریایی بسیار پر کاربرد است.
  • فولاد داپلکس 2205 مهم ترین و کاربردی ترین نوع از این آلیاژ در سطح جهان است.
  • این آلیاژ دارای عناصر نیکل و مولیبیدون کمتری در ترکیبات خود نسبت به سایر آلیاژ های آستینیتی است در نتیجه هزینه کمتری دارد.
  • مقرون به صرفه بودن این آلیاژ در مقایسه با همنوعان دیگر این فولاد با توجه به ویژگی ها ی آن از مزایای این فولاد است.

 

 

سخن پایانی:

در این مقاله ما سعی کردیم شما خواننده محترم را با فولاد duplex آشنا نماییم و در مورد ویژگی های مهم این آلیاژ اطلاعات مفیدی را در اختیار تان بگذاریم. اکنون با خواندن این مقاله با انواع و کاربردهای این فولاد آشنا شدید و در مورد خواص منحصر به فرد این فلز آگاهی لازم دریافت نمودید. در ارتباط با قیمت ورق های داپلکس و نوسانات قیمت در بازار سخن گفتیم و پیشنهاد و امکان مشاوره رایگان با شرکت بازرگانی توان استیل را مطرح کردیم. امیدواریم بتوانیم در تهیه و خرید این فلز پر کاربرد کمکی در راستای همکاری با شما برداشته و خرید این محصول را برای شما تسهیل نماییم.