کاربرد لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل (Stainless steel) آلیاژی از جنس آهن است که به استیل ضد زنگ (In ox steel) نیز معروف است. از اضافه کردن کروم به فولاد معمولی، فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل ساخته می گردد. برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی این آلیاژ مقدار کمی کروم را به آن اضافه می کنند. اما برای دستیابی به لوله ضد زنگ نیاز است تا حداقل 10.5 درصد کروم به فولاد اضافه شود. برای آگاهی از دلایل کاربرد و چگونگی استفاده از فولاد به عنوان یکی از با اهمیت ترین فلزات با ما همراه گردید. ما سعی داریم در این مقاله از مزایا و دلایل استفاده روز افزون فولاد ضد زنگ سخن بگوییم. و درباره استفاده استیل در صنعت ساختمان سازی و معماری توضیح مفیدی ارائه دهیم.

 

دلایل کاربرد روز افزون استنلس استیل

امروزه استفاده و کاربرد استنلس استیل (ضد زنگ) از نظر ساختاری و در معماری رو به افزایش است. معماران و بسیاری از کمپانی های اجرای ساختمان های بزرگ مسکونی و تجاری در فضا سازی پروژه های عظیم خود از این مواد و آلیاژ ها بهره فراوان می برند. برای آشنایی بیشتر با دلایل و مزایا و نقش لوله های استنلس استیل در معماری در ادامه مطلب با ما همراه گردید.

دلایل عمده استفاده از لوله های استنلس استیل را به اختصار میتوان چنین ذکر نمود:

  • قابلیت شکل پذیری آسان و توانایی مقاومت در مقابله فشار خارجی و محیطی
  • قابلیت دوام و تحمل حرارت در زمان آتش سوزی و حریق
  • امکان استفاده آسان و تنوع در اشکال و سایز ها و رنگ
  • قابلیت ضد خورندگی و مقاومت بالا در برابر رطوبت در مناطق شرجی و پر باران
  • قابلیت باز یافت 100% استنلس استیل و استفاده مجدد از آن در چرخه تولید
  • از مناسب ترین آلیاژ ها در کارکرد زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی به دلیل قابلیت باز یافت 100%

نکته مهم و کلیدی از مقایسه فولاد ضد زنگ( استنلس استیل) یا فولاد کربنی

از مزیت های قابل توجه فولاد کربنی نسبت به فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل فرایند تولید با هزینه پایین تر است. با توجه به این هدف در تجارت همواره دستیابی به کالایی با پرداخت هزینه پایین و کیفیت بالاتر مد نظر خریداران و مصرف کنند گان این محصولات است.

این سوال به ذهن خطور می کند که چرا باید از فولاد ضد زنگ استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید چنین گفت: فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) وقتی در معرض هوا قرار گیرد با اکسیژن موجود واکنش نشان می دهد. و نتیجه این واکنش تشکیل لایه اکسید کروم است. لایه اکسید کروم یک لایه محافظ است که به سطح مواد می چسبد و از بروز خوردگی و به عبارتی اکسیداسیون آلیاژ جلو گیری می کند. درست حدس زدید فولاد کربنی نیز در معرض اکسیژن اکسید می شود و اکسید آهن به وجود می اید.اما بر خلاف اکسید کروم ،اکسید آهن به مواد نمی چسبد بلکه بیشتر جذب می گردد و به صورت خوردگی خود را نمایان می کند. در نتیجه هزینه استفاده از استنلس استیل پیامدهای مالی و زیست محیطی طولانی تری در پی دارد.

 

مزایای کاربرد استنلس استیل در معماری مدرن

همانطور که در بالا اشاره شد در عصر ما با ظهور معماری مدرن کاربرد استنلس استیل به صورت ورق استنلس استیل ، لوله استنلس استیل و پروفیل استنلس استیل بسیار پر طرفدار است. یکی از ویژگیهای stainlesssteel در معماری زیبایی خاص و تنوع در اشکال مختلف همراه با قابلیت درخشندگی و بازتابی نور هستند. شکل گیری عبارت هنر مدرن یا هنر مفهومی ما را به این نکته سوق می دهد.

در معماری مدرن نقش نور و روشنایی و به طور کلی زیبایی بصری بسیار حائز اهمیت است. رشد جمعیت و داشتن فضای اختصاصی در مساحت های کوچک اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است. حالت درخشان و انعکاسی استنلس استیل فضایی زیبا روشن و سه بعدی در چشم مخاطب ایجاد می کند. و ضمن زیبایی بصری، حالت فریبنده ای از نور و روشنایی ایجاد می کند. همچنین به قابلیت ویژه شکل پذیری آسان استنلس استیل و امکان ترکیب با مواد دیگری مانند چوب و شیشه نیز می توان اشاره نمود.

 

نقش و کار کرد زیست محیطی استنلس استیل 304

 

نقش و کار کرد زیست محیطی استنلس استیل 304

رشد صنعت و پیشرفت روز افزون و سریع آن برای آسایش انسان ها امکان های فراوانی پدید آورده است. استفاده از انواع ماشین ها و دستگاه های غول آسای صنعتی، خودروهای لوکس و…. از آن جمله به شمار می آیند. بسیاری از کارهایی که توسط بشر در طول تاریخ به صورت دستی و مکانیکی انجام می گرفت با ماشین آلات و فناوری های جدید جایگزین شده است. همانطور که می دانیم از معایب این پروسه غیر قابل کنترل تولید مواد زائد است. بخش صنعتی یکی از بزرگترین تولید کنند گان عمده گازهای آلاینده و زباله های زیستی است. استنلس استیل به علت محتوای آلیاژ ها یی که در ترکیب آن استفاده شده است امکان باز یافت از طریق ذوب مجدد مواد را فراهم می نماید. و این از مهمترین نقشهای زیست محیطی این آلیاژ به حساب می آید.

جمع بندی پایانی :

در این مطلب از دلایل استفاده استنلس استیل سخن گفتیم . به تفاوت های فولاد کربنی و فولاد ضد زنگ اشاره کردیم . برای آشنایی بیشتر خوانندگان عزیز به دلایل عمده استفاده استنلس استیل به ویژه لوله های استنلس استیل 304 در معماری اشاره نمودیم . نکاتی کلیدی از قابلیت های بصری و نقش های زیست محیطی آن بیان نمودیم. در انتهای مطالب مشکل ایجاد زباله های صنعتی و اهمیت استفاده از این آلیاژ را در کاهش این معضل توضیح دادیم. ما در شرکت بازرگانی توان استیل امیدواریم خواندن این مطلب دید وسیع تر و اشتیاق بیشتری برای کاربرد استنلس استیل را برای شما فراهم آورد.