فولاد آلیاژی یا ALLOY STEEL

فولاد آلیاژی خواص و انواع آن را بشناسیم

فولاد آلیاژی چیست؟

قبل از شناخت فولاد آلیاژی باید بدانیم که، در ابتدا باید گفت فولاد از مهمترین فلزات کاربردی صنعت در سطح جهانی است و از ترکیب فلز آهن و کربن ساخته می شود. و در توصیفی ساده، فولاد آلیاژی یا Alloy steel از ترکیب عناصر دیگر با آهن هنگام عملیات ذوب به وجود می آید. و به دلیل کسب ویژگی های عناصر دیگر در فرایند تولید و ساخت اهمیت بسزایی پیدا کرده است. عنصر کربن در ترکیب ویژه در فرایند ذوب با سنگ آهن موجب سختی فولاد می گردد. و در نتیجه با کم و زیاد کردن مقدار آن در ترکیب، سختی و انعطاف سنگ آهن را می توان دستخوش تغییر کرد.

اما عناصر رایج و متداول تر در ترکیب با آهن در ساخت این نوع از فولاد (Alloy steel) مانند کروم، نیکل، منگنز، مولیبیدون، وانادیوم و بور هستند. و عناصری دیگر مثل کبالت، مس، سرب، روی، قلع و .. کمتر در ترکیبات مورد استفاده قرار می گیرند. این عناصر به دلیل ماهیت و خواص ای که دارند در ترکیب با ساختار فولاد و کربن موجب استحکام و مقاومت بیشتر، تحمل دمای بالاتر و انعطاف پذیری فولاد می گردند.

 

انواع Alloy steel

بر اساس میزان مواد و عناصر به کار رفته در ترکیبات شیمیایی فولاد (Alloy steel )، طبقه بندی آن به دو دسته زیر تقسیم می گردد:

  • فولاد کم آلیاژ : این دسته از فولاد دارای محتوای کمتر از 8 درصد از عناصر دیگر در ترکیبات خود هستند.
  • فولاد پر آلیاژ : این دسته از فولاد دارای محتوای بیشتر از 8 درصد از عناصر دیگر در ترکیبات خود هستند.

 

فولاد کم آلیاژ چیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم فولاد کم آلیاژ دارای کمتر از 8 درصد از عناصر و آلیاژهای دیگر در ترکیبات خود بوده و البته مانند فولاد کربنی دارای ساختار فریتی هستند. این گروه از فولاد با اضافه شدن عناصر کروم، مولیبیدون و حتی نیکل از سایر فولاد ها متمایز می گردند. و این عناصر در غلظت ای بسیار کم و معمولا کم تر از 5 درصد به این گروه از فولاد اضافه می شوند.

 

فولاد پر آلیاژ چیست؟

این دسته از فولاد در ترکیبات ساختار خود دارای بیشتر از 8 درصد از عناصر دیگر هستند. این ترکیبات موجب ایجاد ویژگی های خاصی در این نوع از فولاد می گردد که از مهمترین آن ها می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و ضد زنگ بودن در محیط های در تماس با آب و رطوبت را نام برد. از مهمترین نوع فولاد های این دسته فولاد پر آلیاژ ضد زنگ که معمولا دارای بیش از 13 درصد کروم و همچنین عنصر نیکل در ترکیبات خود هستند را نام برد.